Registrera   |   Logga in
Eller

Nyttigt


Vem är gående?

Gående är den som går. Bestämmelser om gående gäller bl.a. även för den som
– åker rullskidor, rullskridskor eller spark
– leder cykel, moped eller motorcykel
– skjuter barnvagn eller rullstol
– själv kör eller åker rullstol.

Vem är fordonsförare?

Fordonsförare är den som för ett fordon, dvs. en "anordning på hjul, band eller medar". Bestämmelser om fordonsförare gäller även för den som
– rider
– leder eller driver kreatur.



Det här gäller vid ett obevakat övergångsställe

Ett övergångsställe är "en del av en väg som är avsedd att användas av gående för att korsa en körbana eller en cykel- bana och som anges med vägmarkering eller vägmärke."

Ibland är övergångsstället upphöjt för att fordon ska köra sakta.

Ett övergångsställe är obevakat om tra? ken inte regleras med tra? ksignaler eller av en polisman.

- Du ska ta hänsyn till fordonens hastighet och hur nära de är när du ska gå ut på ett över- gångsställe.
- Korsa körbana eller cykelbana utan onödigt dröjsmål.
- Du har väjningsplikt mot gående som har gått ut på eller just ska gå ut på ett obevakat övergångsställe.
- Du ska anpassa körningen så att du inte behöver stanna på övergångsstället.

Väjningsplikt innebär att du:
– i god tid ska sänka hastigheten eller stanna
– får köra vidare endast om det kan ske utan fara eller hinder.


Det här gäller vid ett bevakat övergångsställe

"Ett övergångsställe är bevakat om tra? ken regleras med tra? ksignaler eller av en polisman..."

   
- Du ska följa tra?ksignalerna.
- Korsa körbana eller cykelbana utan onödigt dröjsmål.
- Du ska ta hänsyn till fordonens hastighet och hur nära de är när du ska gå ut på ett över- gångsställe.
- Du ska följa tra?ksignalerna.
- Du ska ge gående, som på rätt sätt gått ut på ett bevakat övergångsställe, möjlighet att passera. Det gäller även om du får korsa övergångsstället enligt tra?ksignalerna.
- När du har svängt i en korsning ska du köra med låg hastighet och du har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.


Det här gäller där gående korsar väg och det inte ?nns övergångsställe


Platser där gående korsar en väg kallas ibland gångpassager.
De kan:
– vara upphöjda för att fordon ska köra sakta,
– ha refuger för att gående ska kunna korsa ett körfält i taget, men
– också vara en plats där ingenting särskilt gjorts.

   
- Om det inte innebär någon fara eller något hinder för tra? ken får du korsa körbana eller cykelbana även om det inte ? nns något övergångsställe.
- Du ska korsa en cykelbana eller körbana tvärs över och helst i närheten av en korsning.
- Gå över utan onödigt dröjsmål.
- Du ska hålla tillräckligt låg hastighet där gående korsar vägen.


Det här gäller där gående korsar väg och det ?nns signaler, men inte övergångsställe

Platser där gående korsar väg kan vara signalreglerade.

   
- Du ska följa tra?ksignalerna.
- Korsa körbana eller cykelbana utan onödigt dröjsmål.
- Du ska följa tra?ksignalerna.


Det här gäller vid en obevakad cykelöverfart


En cykelöverfart är ”en del av en väg som är avsedd att användas av cyklande eller förare av moped klass ll för att korsa en körbana eller en cykelbana. Cykelöverfart anges med vägmarkering.” Ibland är cykelöverfarten upphöjd för att fordon ska köra sakta. En cykelöverfart är obevakad om tra? ken inte regleras med tra? k- signaler eller av en polisman.

   
- När du kommer in på en väg från en cykelbana har du väjningsplikt.

Väjningsplikt innebär att du:
– i god tid ska sänka hastigheten eller stanna
– får köra vidare endast om det kan ske utan fara eller hinder.
- När du närmar dig en obevakad cykelöverfart ska du anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklister och mopedister (klass ll) som är ute på cykelöverfarten.

... forts. obevakad cykelöverfart

- Att du har väjningsplikt när du kommer in på en väg från en cykelbana samtidigt som bilföraren har skyldigheter mot dig som cyklist på en cykelöverfart kan verka motsägelsefullt.
Genom att både du och bilisten har skyldigheter så tvingas ni båda ta hänsyn till varandra. Då ökar säkerheten.
 
 
- När du har svängt i en korsning och ska passera en obevakad cykelöverfart, ska du köra med låg hastighet och ge cyklande och mopedister (klass II), som är ute på eller just ska ut på cykelöverfarten, tillfälle att passera.


Det här gäller vid en bevakad cykelöverfart


"En cykelöverfart är bevakad om tra?ken regleras med tra?ksignaler eller av en polisman..."

 
- Du ska följa tra? ksignalerna.
- Du ska ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.
- Du ska följa tra? ksignalerna.
- Vid en bevakad cykelöverfart ska du lämna cyklister och mopedister (klass ll), som på rätt sätt har kört ut på cykelöverfarten, möjlighet att passera. Detta gäller även om du får passera cykelöverfarten enligt tra?ksignalen.
- När du har svängt i en korsning och ska passera en bevakad cykelöverfart ska du köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot cyklister och mopedister (klass ll), som på rätt sätt har kört ut på eller just ska köra ut på cykelöverfarten.


Det här gäller där cyklister korsar väg och det inte ?nns cykelöverfart


Platser där cyklister korsar en väg kallas ibland cykelpassager.
De kan:
– vara upphöjda för att fordon ska köra sakta,
– ha refuger för att cyklister ska kunna korsa ett körfält i taget, men
– också vara en plats där ingenting särskilt gjorts.

 
När du kommer in på en väg från en cykelbana har du väjningsplikt. - Inga särskilda regler ?nns.



Det här gäller där cyklister korsar väg och det ?nns signaler, men inte cykelöverfart

Platser där cyklister korsar väg kan vara signalreglerade.

   
Du ska följa tra?ksignalerna. - Du ska följa tra?ksignalerna.



Det här gäller där cyklister korsar väg och det ?nns signaler, men inte cykelöverfart


Platser där cyklister korsar väg kan vara signalreglerade.

 
Omkörning vid övergångsställe
 
Parkering vid övergångsställe
- Du får inte köra om strax före eller på ett obevakat övergångsställe. - Du får inte stanna eller parkera på ett övergångsställe eller närmare än 10 meter före ett övergångs- ställe. Det gäller både bevakade och obevakade övergångsställen.

Källa: Transportstyrelsen